SAMM Gesa Polis Siasat Keuntungan Luar Biasa Syarikat Karpet

KUALA LUMPUR, 4 Mac: Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin hari ini membuat laporan polis mendesak siasatan dibuat ke atas syarikat penjualan karpet , Carpet Raya Sdn Bhd.

Ini kerana, keuntungan dan transaksi akaun syarikat berkenaan sangat meragukan jika merujuk kepada pendaftarannya yang hanya menjalankan perniagaan karpet.

Menurut Badrul, siasatan itu penting kerana salah seorang daripada lima pengarah berdaftar syarikat berkenaan ialah Deepak Jaikisnan,individu yang dikenal pasti disebut oleh penyiasat persendirian, Balasubramaniam yang membuat akuan bersumpah menyatakan penglibatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor dalam pembunuhan Altantuya.

Balasubramaniam sebelum ini meyebut Deepak sebagai individu yang membuat bayaran bagi pihak Najib dan Rosmah kepadanya untuk beliau menghilangkan diri. Sebelum pembayaran itu dibuat, Balasubramaniam telah dibawa bertemu adik dan adik ipar Najib.

Menurut Badrul lagi, maklumat yang diperoleh daripada satu sumber mendapati akaun terakhir syarikat menunjukkan syarikat ini memiliki aset hampir RM90 juta 67 juta dengan tanggungan keseluruhan RM67 juta dan simpanan melebihi RM12 juta.
Pada tahun 2005, pendapatan syarikat ialah RM122 juta dan keuntungan RM7 juta tetapi nilai sebenar dijangka lebih daripada itu.

Laporan polis berkenaan dibuat di Balai Polis dang Wangi pada jam 2.35 petang tadi.

Maklumat mengenai syarikat berkenaan jelasnya telah diperoleh lebih kurang sebulan yang lalu daripada beberapa sumber.

Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan identiti sumber yang dimaksudkan bagi menjaga keselamatan sumber berkenaan.

"Maklumat kami terima daripada beberapa sumber yang hanya akan didedahkan jika ada pihak yang benar-benar berminat untuk menyiasat perkara ini sebab kita terpaksa melindungi sumber. Cukuplah Altantuya seorang yang hilang, dan Bala hilang tidak dapat dikesan sehingga ke hari ini," katanya.

Badrul juga meminta keuntungan syarikat dengan transaksi yang begitu tinggi bagi sebuah syarikat perniagaan karpet itu dijelaskan memandangkan terdapat banyak tuduhan sebelum ini bahawa Deepak mempunyai banyak keistiwewaan daripada Rosmah dalam banyak transaksi.

"Persoalannya sekarang, sebuah syarikat karpet yang berpengkalan di Nilai, ada pejabat di Cheras, ada 'outlet' di jalan Masjid India, boleh buat transaksi yang begitu besar. Ini perlu dijelaskan dan kita bantu polis untuk menyelesaikan perkara ini.

Sehubungan itu, beliau menggesa pihak yang terlibat disoal siasat sebelum tampil untuk menafikan apa yang didakwanya.

"kalau tidak, katakan tidak. Katakan tidak selepas disoal siasat. Bukan penafian-penafian yang dangkal.

"Saya sebagai warganegara Malaysia melihat ini perkara serius. Sebab itu saya tampil memberi peluang kepada pihak polis untuk menyelesaikan perkara ini," katanya.

Sumber: Harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan