Pilihan Raya Kecil Di Sibu


KUALA LUMPUR 9 April - Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Robert Lau Hoi Chew, 68, yang juga anggota Parlimen Bandar Sibu meninggal dunia hari ini akibat barah di Hospital Selayang.

Setiausaha Sulitnya, Peter Hu mengesahkan Lau meninggal dunia pada pukul 11.10 pagi dan persiapan sedang diadakan untuk membawa jenazah mendiang ke kampung halamannya di Sibu.

Beliau adalah ahli jawatankuasa kerja tertinggi SUPP dan menyertai parti sejak 1982.

Satu pilihan raya kecil dijangka akan diadakan oleh Suruhan jaya Pilihan Raya dalam tempoh 60 hari yang menjadikan kesemuanya 11 PRK sejak Pilihan Raya Umum 2008.

Sebelum ini, Sarawak menghadapi pilihan raya kecil pertama selepas pilihan raya umum 2008 iaitu DUN Batang Ai pada 7 April 2009. Kerusi itu dimenangi Barisan Nasional setelah mengalahkan calon KEADILAN.
Lau dilantik sebagai Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan pada 27 Mach 2004 dan kemudian dilantik sebagai Timbalan Menteri Pengangkutan selepas PRU 2008.

Dalam blog beliau, Lau menceritakan bahawa beliau dilahirkan dalam sebuah keluarga petani miskin yang terpaksa mendirikan sebuah rumah rumah yang diperbuat daripada kulit kayu.

Beliau kehilangan ibunya pada usia 5 tahun dan diasuh oleh abang, kakak serta kakak ipar.Lau mengalami zaman remaja yang susah tetapi berkata ketekunan dan usaha kuat dan bantuan daripada tiganya beliau berjaya melanjutkan pelajaran ke Australia dalam bidang perakaunan selama tiga tahun di University of South Australia.

Impian beliau sebagai Ahli Parlimen Sibu ialah untuk membangunkan bandar itu sebagai pusat IT bagi Sarawak serta membantu golongan miskin.

Lau memenangi kerusi tersebut undi setelah menewaskan calon DAP Wong Ho Leng dan calon PKR Lim Chin Chuang pada PRU ke-12 dengan majoriti 3,235.

Lau memperolehi 19,138 undi manakala Wong mendapat 15,903 undi dan Lim 812 undi

Kawasan Parlimen Bandar Sibu P212 mempunyai 53,679 pengundi berdaftar yang terdiri daripada majoriti pengundi Cina (60 peratus) diikuti oleh kaum Melanau (20 peratus), Iban (18 peratus) dan Orang Ulu (1.1 peratus).


Pejabat Angkatan Muda Keadilan
Cabang Jasin  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan