Persediaan Awal, Disiplin Resipi Kejayaan Pada PRU- 13


SK - KOTA BHARU 30 Mei - KEADILAN akan menyediakan 'roadmap' atau peta perjuangan parti menuju ke Putrajaya untuk rujukan ahli dan dijadikan asas kepada pembentukan strategi dan perancangan Pakatan Rakyat menubuhkan kerajaan pusat pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Pengarah Jawatankuasa Pilihan Raya Pusat (JKPR), Fuziah Salleh berkata sehubungan itu KEADILAN akan melancarkan dalam masa terdekat e-sismep atau sistem menang pilihan raya.

"Sistem ini adalah 'web-based' dan untuk pertama kalinya dalam sejarah politik negara ini KEADILAN menjadi parti perintis kepada sistem yang boleh dimuat turun terus dari JKPR oleh mana-mana cabang diseluruh negara," kata beliau semasa mengambil bahagian dalam perbahasan Kongres Nasional Tahunan KEADILAN 2009 hari ini.

Fuziah yang juga Ahli Parlimen Kuantan menggesa setiap cabang parti supaya membuat persiapan awal dan memperkemaskan jentera pilihan raya masing-masing bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13.
"Dalam keadaan padang tidak rata semasa pilihan raya kita mestilah menggerakkan jentera parti dan memperbaiki semua kelemahan yang ada. Jentera pilihan raya sudah tentu ada semasa pilihah raya tetapi yang lebih utama segala persediaan hendaklah dibuat lebih awal lagi supaya kita tidak bergerak pada saat akhir," nasihat beliau.

Beliau berkata JKPR akan juga membuat beberapa tuntutan segera kepada Suruhanjaya Pilihan Raya untuk memastikan pilihan raya yang diurus SPR sentiasa telus, adil dan profesional.

"Kita menuntut reformasi pilihan raya dan kita mahu padang yang sama rata dengan pihak lawan. Kita tuntut pendaftaran pengundi dijalankan secara 'online'. Kalau SPR boleh mengeluarkan nama pengundi yang sudah meninggal daripada daftar pemilih dengan kerjasama Jabatan Pendaftaran Negara seperti yang kita lihat di beberapa pilihan raya kecil mengapa pula pendaftaran pengundi bari tidak boleh dibuat secara 'online'?" soal Fuziah.

Selain itu KEADILAN juga menuntut supaya SPR diletakkan di bawah tanggungjawab Parlimen bagi menjamin kebebasan tersebut dan bebas rasuah.

"Kita juga menuntut supaya SPR melaksana dakwat kekal semasa proses mengundi. Kita juga tuntut reformasi dalam isu undi pos. Kita bersetuju dengan keputusan SPR baru-baru ini yang membenarkan pengundi pos untuk keluar mengundi lebih awal. Ini membolehkan pengiraan undi dijalankan pada hari yang sama," jelas Fuziah.

Berdasarkan kepada sentimen sokongan rakyat yang meningkat semasa PRK Hulu Selangor dan Sibu baru-baru ini, beliau menggesa agar sentimen ini terus diperkukuhkan bagi menjamin kemenangan pada PRU akan datang.

"Jika diadakan PRU hari ini saya yakin kita akan menang tapi sentimen sahaja tidak cukup menjamin kemenangan. Mesti juga diiringi dengan komitmen dan disiplin yang tinggi dan persediaan yang mantap," kata beliau lagi.

Pejabat AMK Jasin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan