ROYALTI MINYAK : HAK PERSEKUTUAN??

Ahad lalu akbar-akbar aliran melayu menyiarkan iklan berkenaan isu royalti minyak dan malam semlam di TV1 ada bual bicara isu tersebut dengan menteri dari Kelantan.

Antara alasan Kelantan tidak layak menuntuk royalti kerana hasil luar 3 batu nautika menjadi milik kerajaan Persekutuan dan mana-mana kerajaan negeri tidak berhak menuntut.

Pandangan saya,persekutuan tidak berdiri dengan sendiri, ia adalah gabungan negeri-negeri,persempadanan persekutuan di ukur dari kedudukan negeri-negerinya, jika tiada negeri maka tiadalah persekutuan.

Contoh: Sekiranya Kelantan tidak menyertai Malaysia tetapi menjadi wilayah Thai maka pastinya persempadanan luar 3 batu nautika Kelantan akan menjadi hak negara Thai. Begitu juga sekiranya wilayah Satun di selatan negara Thai tiba-tiba menjadi Hak Persekutuan Malaysia maka pastinya sempadan Malaysia akan juga meliputi sehingga luar 3 batu nautika wilayah Satun.

Bukan niat untuk mempersoalkan perlembagaaan atau apa-apa akta berkaitan tetapi pihak persekutuan perlu adil dan juga dilihat adil memainkan peranan sebagai persekutuan.

Satu lagi orang berkata kenapa Terengganu dapat Kelantan tidak, sedangkan ada telaga yang diukur lebih dekat dengan pantai Kelantan berbanding pantai Terengganu. 

Sumber : PemantauBebas

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Amazon Deals