Malaysia Ditangga Corot Indeks Kebebasan Media


SUARA-KEADILAN - SHAH ALAM 3 Mei - Media di Malaysia masih lagi tidak bergerak bebas dan berada dalam cengkaman kerajaan Umno-Barisan Nasional seperti mana yang terbukti oleh kajian Freedom House yang meletakkan Malaysia pada tangga ke-141 dari 196 buah negara.

Kedudukan Malaysia itu di bawah kategori 32 peratus negara yang tidak mempunyai media yang bebas dalam menyampaikan maklumat sebenar kepada rakyat.
Menurut kajian tersebut, Malaysia berkongsi tempat dengan dua negara Afrika, Algeria dan Zambia.

Di rantau Asia Pasifik pula kedudukan Malaysia masih ketinggalan di belakang negara terdekat seperti Filipina pada berada pada tangga ke-97, Indonesia - 107, Thailand - 124 dan Kemboja - 134.

Filipina, Indonesia dan Thailand diletakkan sebagai negara yang mengamalkan media sebahagian bebas.

Ketika mengulas kedudukan Malaysia yang menghampakan ini, Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff berkata selain kajian mengenai kebebasan media di negara ini ia juga menjadi kayu pengukur kepada pentadbiran sistem demokrasi.

"Kedudukan yang lemah ini membuktikan kegagalan kerajaan Umno-BN mengamalkan sistem demokrasi sihat walaupun berkokok kepada dunia luar bahawa negara ini bebas, telus dan adil.

"Kalau dibandingkan era pentadbiran Pak Lah dan Najib, pentadbiran najib diloihat lebih mencengkam kebebasan media dam amalan demokrasi negara. Setiap pengamal terpaksa menurut telunjuk kerajaan dan agensi kerajaan juga terikat dengan arahan yang bersifat 'draconian'," kata Yusmadi.

Yusmadi berkata kerajaan perlu sedar dan mengambil langkah yang sesuai bagi memperbaiki imej serta persepsi buruk masyarakat antarabangsa terhadap kebebasan media di negara ini.

Manakala sepuluh negara yang mengamalkan media paling bebas ialah Finland, Iceland, Norway, Sweden, Denmark, Belgium, Luxembourg, Andorra, Switzerland dan Liechtenstein.

Sempena Hari kebebasan Media Antarabangsa yang disambut setiap 3 Mei, Freedom House yang merupakan pejuang kebebasan demokrasi antarbangsa telah mengeluarkan senarai kedudukan negara bagi mengenalpasti negara yang mengamalkan kebebasan bermedia.

Pejabat AMK Jasin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan